Creativitatea – intre atitudine si aptitudine

Au fost momente in viata ta cand ai fi dorit sa iti scanteieze o idee „de milioane”?
Ai simtit vreodata ca ceea ce faci, o faci din cauza presiunii sociale si nu din propria initiativa?
Ai simtit ca acel lucru facut l-ai putea face altfel daca ai avea posibilitatea?

Daca ai trecut prin situatiile de mai sus, inseama ca ai o misiune UNICA si speciala pe care inca nu ai indeplinit-o.

Creierul nostru dezvolta

continuu noi legaturi si noi structuri de existenta avand capacitatea extraordinara de a creea. Cand vorbim de creativitate, vorbim de aspectul sau general si nu doar o latura a ei. In discutiile avute cu diverse persoane pe tema creativitatii, am observat ca tendina acestora este de a limita subiectul la partea artistica, (desen, pictura, muzica, poezie, proza, sculptura, etc), desi conceptul de creativitate poate fi definit la multe niveluri distincte: cognitiv, intelectual, social, economic, artistic, literar etc. Mai multe despre acest subiect gasesti „aici”.

Michele Shea – desi a lucrat ca asistentă medicală la Mount Sinai Hospital – sectia chirurgie, si-a regasit vocatia mai tarziu lucrand ca bibliotecar. Astfel, cea mai mare parte a vieţii a petrecut-o la Saint Michael’s College ca bibliotecar. Ea spunea: „Creativitatea înseamnă să vezi ceva ce încă nu există. Trebuie să afli cum s-o transpui în realitate şi astfel să devii un partener cu Dumnezeu.

Există numeroase definiţii ale creativităţii, fără să fie formulată o definiţie general acceptată. Unele definiţii sunt contradictorii sau subiective, de aceea, în continuare, sunt citate câteva definiţii din dicţionare de referinţă, precum şi definiţii propuse de experţi în studiul creativităţii.
În Dicţionarul enciclopedic (1993) creativitatea este definită ca „trăsătură complexă a personalităţii umane, constând în capacitatea de a realiza ceva nou, original”.
Dicţionarul Webster (1996) oferă trei semnificaţii ale creativităţii:
٭starea sau calitatea de a fi creativ;
٭abilitatea de a transcende ideile, regulile, modelele, relaţiile tradiţionale şi de a crea noi şi semnificative idei, forme, metode, interpretări etc.; originalitate sau imaginaţie;
٭procesul prin care se utilizează abilitatea creativă.
Enciclopedia Britannica prezintă o definiţie concentrată pe obiectivele activităţii creative: creativitatea este „abilitatea de a face sau, altfel spus, de a produce ceva nou, fie o nouă soluţie a unei probleme, fie o nouă metodă sau un dispozitiv nou sau un nou obiect artistic ori o nouă formă artistică”.
Dicţionarul ROBERT (1996) include o definiţie concisă: crėativitė -după engl. creativity -putere de creaţie, de invenţie.

O definiţie amplă a creativităţii a fost enunţată de Ellis Paul Torrance (1966): creativitatea este „un proces de sensibilizare la probleme, deficienţe, goluri în cunoştinţe, elemente care lipsesc, dizarmonii etc.; identificarea dificultăţilor; căutarea de soluţii sau formularea ipotezelor asupra deficienţelor: testarea şi re-testarea acestor ipoteze şi, posibil, modificarea şi re-testarea lor; în final, comunicarea rezultatelor”.

In fine, daca ai ajuns pana aici presupun ca iti tot pui intrebarea, la ce ma ajuta pe mine daca sunt sau nu creativ?.
– Imi rezolva aceasta starea mea financiara?
– Imi rezolva aceasta aptitudine problemele mele la locul de munca?
– Ma ajuta aceasta din punct de vedere sentimental?
– Ma face cu adevarat liber?

Raspunsul meu este : CATEGORIC DA.

Crezi ca alegerile pe care le faci sunt alegerile tale? Indiferent ce crezi acum, libertatea de alegere este o iluzie. 98% din deciziile pe care le iei sunt determinate de altii. „Religia consumerismului” te determina sa cumperi ce nu ai nevoie, sa alegi ceea ce nu ti-ai dorit, sa consumi ceea ce nu ai ales, sa faci totul pentru ca asa este „la moda”. Lumea este condusa de un procent de 1% care gandesc creativ si decid in locul celor mai putini creativi.

Ce scrie aici?

the cat

Daca te-ai grabit sa spui THE CAT, este doar rezultatul educatiei primite si nicidecum un proces mental pur.
De ce?.. pentru ca semnul pe care l-ai asociat in primul cuvant cu H si in al doilea cuvant cu A, este neschimbat. Insa mintea face asocieri potrivind elementele necunoscute cu intregul, oferind un raspuns conform educatiei si nicidecum al propriei gandiri.

Un alt exemplu:
Ce scrie aici?

flop

Pentru aceasta te invit sa lasi raspunsul tau intr-un comentariu mai jos la acest articol.

Am creeat programul „Gandeste liber, si creativ” pentru a te ajuta sa distingi cele doua trasaturi fundamentale din viata ta pe care le-am numit „pisicel” si „maimutica”.

pisicel si maimutica

si vreau sa te anunt inca de pe acum ca acest articol si… intreg programul
„Gandeste liber si Creativ”
se adreseaza MAIMUTELOR

maimute

STOP: Inainte de a ma judeca si a face presupuneri, hai sa analizam situatia:

Daca un pui de pisica este zapacit si pus in pericol, nu face decat sa miaune pana cand vine mama lui sa il duca intr-un loc sigur.
Prin contrast, puiul de maimuta fuge la mama lui si ii sare in spate la primul semn de pericol.
Acest program nu poate face prea mult pentru cei cu atitudine de pisicuta, care plang dupa ajutor atunci cand se confrunta cu o provocare.
Pentru cei cu atitudine de maimuta, pentru cei care doresc sa lucreze asupra lor, sa munceasca pentru dezvoltarea creativitatii, acest program le va fi de un real ajutor.
Pe de alta parte, tot de la maimute invatam o lectie.
Daca inchizi 3 maimute intr-o cusca, si le pui o scara iar deasupra ei vei lega o banana, vei observa ca in scurt timp una din ele se va catara pe scara. Cand ajunge la scara, arunca apa rece ca gheata pe toate maimutele. Dupa o vreme, alta maimuta va face acelasi lucru – acelasi rezultat: Toate maimutele sunt stropite cu apa. Cand cealalta maimuta va incerca sa se urce pe scara, cealelalte o vor impiedica.
Convinse ca nu pot urca scara, stau linistite in cusca. Acum, scoti o maimuta si o inlocuiesti cu una noua. Aceasta va incerca acelasi procedeu, insa cele 2 maimute nu o vor lasa sa urce pe scara. Din nou scoti o maimuta si o inlocuiesti cu alta noua. Si aceasta va merge la scara si va fi atacata. Noua venita va participa cu entuziasm la pedeapsa. Doua dintre ele care o bat, nu stiu de ce nu au voie sa urce pe scara sau de ce participa la atacul noii venite. Dupa ce inlocuiesti si ultima maimuta din cele stropite cu apa, si introduci una noua, vei observa ca nici una nu se mai apropia de scara. De ce? Pentru ca din cate stiu ele, asa a fost dintotdeauna.
Programul acesta vrea sa te scoata din cusca traditiei, din limitarea oferita de mijloacele din jur. Acest program vrea sa te puna sa gandesti cu propria minte.

Pisicutul totdeauna se va vaieta aruncand vina pe cei din jurul sau, pe colegi, pe parinti, pe autoritati, primarul e de vina, guvernul e de vina, si ca o lozinca generala care cred ca va ramane in istorie, „Basescu e de vina”. Toti sunt vinovati de starea mea, mai putin eu.

Maimutica insa cauta solutii, alearga in stanga si in dreapta, cauta sa creeze solutii, oportunitati, sa deschida drumuri, sa creeze programe pilot, sa ofere perspective.

In acest articol vreau sa iti prezint doua exercitii pentru dezvoltarea atitudinii creative pe care le-ai putea aplica in orice domeniu al activitatii tale. Eu am ales domeniul economic, al productiei insa poate fi aplicat in orice domeniu: psihologie, psihologie socială, ştiinţe cognitive, arte, inteligenţă artificială, filozofie, economie, management etc.

METODA CREATIVA NR 1

Sa presupunem ca esti un director de marketing la o fabrica ce produce cosuri de rufe. Piata s-a maturizat si compania are nevoie de un nou model pentru a captiva imaginatia clientului.
Provocarea ta este: Cum as putea imbunatati modelul cosului de rufe?
Descriere: Analizez cosurile de rufe si fac o lista a parametrilor de baza. Stabilesc sa fac o lista cu 4 parametri si sa folosesc 5 variante pentru fiecare.

Asa dupa cum ati observat in materialul video de mai sus, o metoda creativa care poata da nastere multor idei noi se poate realiza printr-un tabel ca cel sugerat urmand cei 4 pasi:

1. Defineste provocarea.
2. Alege parametrii provocarii. (Pentru a stabili daca un parametru este destul de important pentru a-l adauga, intreaba-te: “Ar mai exista provocarea fara parametrul pe care ma gandesc sa il adaug in cutie”?)
3. Intocmeste lista variantelor. (Sub fiecare parametru, fa o lista cu cat mai multe variante doresti. Nr de parametri si de variante va determina complexistatea tabelului. De obicei este mai usor sa gasesti noi idei intr-un cadru simplu decat intr-unul complex.
4. Incearca diferite combinatii. (Cand ai finalizat tabelul, fa legaturi la intamplare intre parametrii si variante alegand unul sau mai multe elemente din fiecare coloana si apoi combina-le in moduri complet noi.)

METODA CREATIVA NR 2

O alta metoda creativa pe care doresc sa v-o prezint se numeste „Fatete false” sau in termeni mai populari „nu tot ce zboara se mananca”.

Ca si provocare pentru aceasta metoda, incearca sa unesti cele noua puncte cu nu mai mult de trei linii drepte care sa treaca prin toate punctele, fara sa ridici creionul.

puncte

Daca vrei raspunsul, lasa un comentariu la articol cerand acest lucru si vei primi solutia pe email, sau poti gasi toate solutiile problemelor si toate metodele creative (peste 30) in cursul video complet:
„Gandeste liber si Creativ”
pe care il poti gasi aici.

In aceasta metoda, presupunerile comune sunt inversate chiar daca la prima vedere nu au nici o logica. Chiar daca inversarea lor rastoarna tot ce ai stiut referitor la problema, aceasta noua perspectiva asupra lucrurilor te va forta sa gadesti diferit si sa gasesti o nuantare diferita la presupunerea comuna.

Iata deci, cum tiparele societatii ne formeaza gandirea dupa chipul si asemanarea ei. Cum presupunerile comune ne sunt transmise inca din anii prunciei, creionati apoi in cei 7 ani de acasa in care parintii conduc odrasla dupa „cum cred ei ca este normal”, ca apoi mergand la scoala sa invete ceea ce societatea in care traim doreste sa invete. Apoi tanarul merge la facultate si la 25 de ani iese perfect optimizat pentru o lume maimutarita, dresata perfect pentru a indeplini ordinele de sus date, fara macar a ne da seama de acest lucru.
Asta nu inseamna ca este un lucru rau, nu vreau sa fiu inteles gresit. Intentia mea este de a te constientiza de iluzia libertatii de alegere si a te face constient de puterea creativitatii pe care in mod deliberat, se afla in stare latenta. Asteapta comanda de la tine. Asteapta sa o activezi si sa schimbi lumea in care traiesti.

Am auzit adeseori spunandu-se ca „nu poti face nimic, lumea este perfecta asa cum este ea, si nu poti tu sa o schimbi”. Total gresit.
Edison a schimbat modul in care lumea se se poata privi cu alti ochi.
Tesla a schimbat modul de comunicare in masa.
Einstein a adus lumii o noua perspectiva privind Dumnezeirea punand la indoiala multe din presupunerile vremii.
Vuia a schimbat modul de a te deplasa de la un punct la celalalt aducand un nou aparat care sa invinga forta gravitatiei.

Cum sa te lasi condus de ideea ca „TU NU POTI FACE NIMIC”?
Despre acest subiect, care reprezinta un DUSMAN al creativitatii, gasesti in „acest articol”.

———————————————————–
Daca ti-a fost util acest articol si doresti sa explorezi mai mult mintea ta, descoperind puterea care zace in tine, te invit sa parcurgi intregul curs de 10 lectii, incepand DE AICI sau daca sunt minim 10 persoane interesate, poti solicita un workshop in orasul tau pentru activitati creative de grup si stimularea Sinelui interior.

workshop-logo

Comments

Dă-i un răspuns lui Simona Simionescu Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Anti-spam: complete the taskWordPress CAPTCHA


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.